14 January 2011

Kerana Pengetip Kuku

Dimulai dengan ucapan "Ya Allah, ya Tuhanku, terima kasih banyak-banyak dan syukur alhamdulilah aku selamat". Selalunya hari jumaat memang banyak kedai-kedai dekat area pejabat aku tutup. Yang buka pun adalah 3 - 4 buah kedai je. Kebetulan hari ni pejabat aku 2 orang je yang tinggal. Sorang lagi staf keluar hantar barang.

Nak dijadikan cerita ada 2 orang, seorang ibu(perempuan) dan seorang anak(lelaki) datang dekat pejabat. Katanya nak tengok barang. Memang muka dorang nampak macam pelik sangat. Maksud pelik tue bukan cacat tapi penuh dengan riak takut dan ada "something". So bila orang datang as a customer kita kenalah layan. Aku pun buka pintu. Perempuan tue melulu je masuk. Lepas tue jalan sekeliling pejabat. Yang lelaki tue pulak duduk dekat-dekat pintu usha2 barang. Tapi perbuatan dorang memang sangat pelik. Tetiba yang perempuan tue keluarkan pengetip kuku (yang besar). Aku tak tahu dia nak buat aper. Tapi aku ikut je dia dari belakang dengan jauh dan penuh berhati-hati.

Kebetulan pula ada seorang kenalan (lelaki) datang dekat pejabat. Waktu lelaki tue masuk je pejabat, 2 beranak tadi cepat-cepat jalan ke arah pintu. Cuma tak nak bagi nampak pelik dorang tanya harga barang berapa. Aku memang tak tahu harga barang so aku suruh tinggalkan no telefon. Nanti aku call balik. Terus yang lelaki tue cakap tak pelah. Then terus dia keluar.

Masa tue memang aku dengan sorang lagi staf sangat takut. Jantung aku memang dah berdegup kencang. Yelah badan dorang berdua agak besar dari kitaorang. Anything boleh terjadi. Lepas je dorang tinggalkan pejabat terus opis mate aku cakap, 2 3 hari lepas memang ader beberapa orang asyik lalu lalang je dekat pejabat. Lepas tue pandang-pandang pejabat. Macam dorang dah aim nak buat sesuatu kat pejabat. Tapi memang berterima kasih betullah pada kenalan kitaorang tadi. Muncul tepat pada masanya. Kalau tak tak tahulah aper yang bakal terjadi tadi.

So lepas nie aku kenalah berhati-hati. Walaupun aku dah tak ada lagi kat pejabat tue tapi walaupun dimana kita berada kenalah berhati-hati. Sekali lagi syukur alhamdulilah. Sebab kitaorang terlepas daripada bencana.

No comments:

Post a Comment