17 September 2011

Anak-anak sentiasa mulia yea?

Persoalan yang sering bermain diminda. Kenapa yea semua ibubapa akan mengganggap anak-anak mereka baik wahal anak dia dah terang-terangan melakukan kesalahan. Ini bukan kisah dalam drama ataupun filem tapi kisah realiti. Bermacam perkara buruk dan mengaibkan si anak lakukan, tapi ibubapa tetap membela ank-anak mereka dengan menyatakan bahawa anak mereka terbaik.

Bagi pendapat aku, sebagai ibubapa kita kenalah menerima kenyataan yang zuriat kita tidaklah sebaik yang diharapkan. Bila kita dapat menerima kenyataan, cepat-cepatlah kita membimbing anak-anak ke jalan yang benar. Bila kita tidak dapat menerima kenyataan jadi kejahatan yang mereka lakukan didepan mata pun kita anggap kebaikan.

Bak kata pepatah anak-anak ibarat kain putih yang bersih. Kitalah yang bakal mencorakkan mereka. Kalau hitam, hitamlah mereka dan kalau putih, putihlah mereka. Yang paling penting kita harus berfikiran terbuka. Terima pandangan orang lain. Ini kebanyakannya bila ada yang mengadu anak mereka nakal, mulalah melenting. Cakap fitnahlah, saja nak menjatuhkan anak mereka. Memanglah kita tak boleh terus percaya apa yang dikatakan tapi kita kenalah siasat betul atau tidak apa yang dikatakan. Jangan sampai nasi menjadi bubur.

Kebelakangan ini banyak sangat kes anak-anak merompak dan membunuh keluarga sendiri. Jadi sebelum anak-anak kita menjadi begitu lebih baik kita sebagai orang tua mendidik mereka ke jalan yang benar. Seimbangkan ilmu dunia dan akhirat. Bak kata pepatah meluntur buluh biarlah dari rebungnya.

(Teringat sebuat kisah seorang ibu menjaja kisah anak dia. Katanya anak dia memang anak yang baik. Walaupun dah terang lagi bersuluh anak dia melanggar peraturan tapi tetap tak percaya anaknya jahat)

No comments:

Post a Comment