16 September 2011

Gobek

Gobek. Sejenis alat yang digunakan untuk menghancurkan makanan. Sangat berguna pada orang tua-tua yang tak ada gigi. Contohnya kalau nak makan sirih. Fungsinya lebih kepada lesung batu. Cuma bentuknya panjang seperti silinder dan kecil.

Gobek

Cerita gobek nie terkeluar bila aku duduk bersembang dengan nenek dan makcik-makcik aku. Mulanya bercerita pasal gigi palsu dan kemudian berlanjutan hingga ke gobek. Aku yang memang tak tau apa bendanya gobek teruslah bertanya "Gobek tue aper?".  Nenek dan makcik aku pun terkejutlah. Yelah tak sangka aku tak tau gobek tue aper. Nasib baik ader sepupu aku sebagai penyelamat. Yelah dia pun tak tau.

Lepas tue terus nenek aku pergi ambik gobeknya yang tersimpan dekat laci antik dia. Barulah aku dengan sepupu aku tau rupa gobek. Paling penting nasib baik nenek aku ada simpan gobek dia. Dapatlah tengok dan pegang. Serta mendemo sekalilah. Kalau tak google jelah aku.

Aku rasa zaman aku pun dah tak tau rupa gobek tak mustahil generasi yang akan datang lagi tak tau rupa gobek. Bukan setakat gobek je malah kacip pun tak tau.  Jadi aku berharap kerajaan akan bina satu muzium untuk barang-barang antik nie. Untuk kebaikan generasi yang akan datang jugak. Supaya warisan kita tidak terus hilang.

No comments:

Post a Comment