08 April 2011

Keretaku HALIMUNAN

"Sebelum aku mulakan celoteh aku, aku nak berpesan ayat yang bakal aku tulis sangat kasar. Mungkin ada yang tak suka baca. Jadi sila tinggalkan entry ini jika anda rasa tak ingin baca. Aku tak akan bertanggungjawab pada orang yang rasa ayat aku nie sangat kurang ajar."

Bila orang kata pemandu malaysia bacwa kereta sangat teruk ramai yang marah. Tapi tak ada siapa pun pikir kenapa orang tue keluarkan kenyataan macam tue. Bagi aku memang betul. Aku kumpul cerita nie dari hari Isnin sampailah ke hari nie(Jumaat). Kisah dari kaca mata WSP aku.

Aku rasa lah agaknya WSPaku nie halimunan kot. Sebab pemandu tak nampak kereta aku. Aku paling menyampah dengan pemandu yang macam sial pikir dia sorang je bayar road tax, jadi sesuka hati mak bapak atok nenek dia je memandu. Dah lah tak bagi signal terus masuk laluan aku. Dahlah aku drive time tue agak laju. Terpaksa aku brek emercency. Yelah laluan dia sesak jadi main masuk je lah laluan orang lain. Sendiri pikirlah bodoh kenapa laluan tue sesak. Sebab laluan tue khas untuk orang yang nak masuk simpang. Dah tau ko nak jalan terus pergi bawa kat laluan tue buat aper. Menyusahkan orang je. Ada sekali tue dia bagi signal tapi sekali je lampu tue berkelip terus masuk laluan lain. Memang kereta depan aku tue bunyikan hon lah. Dorang pikir bawa kereta besar dah kira bagus lah. Ada sekali yang buat aku tersanggaaaat menyampah dahlah drive lepas tue guna handphone, then sesuka hati mak bapak dia masuk laluan orang, bila dah masuk boleh pulak bawa macam siput. Memang betul-betul menguji kesabaran aku diawal pagi.

Rasanya punca utama kemalangan dekat Malaysia nie bukannya berpunca daripada kelalaian diri sendiri tapi berpunca daripada orang lain yang bersifat pentingkan diri sendiri. Macam dorang je baguz. Aku memang ada ambik gambar kereta-kereta yang macam sial nie. Cuma aku malas nak publish kat sini je. Sendiri pikirlah. Aku pun kadang-kadang bawa kereta main hentam je. Tapi taklah sampai nak membahayakan pengguna lain.

Minggu nie juga ada kemalangan dekat jalan nak ke sekolah aku. Tak delah teruk pun. Kereta berlanggar belakang je. Yang aku menyampahnya pemandu yang macam sakai nie bawa kereta macam siput. Nak tengok kereta tue. Oit, tak pernah tengok ker kereta accident. Kalau ada yang cedera tak pelah jugak, ini setakat kereta bergesel pun ko nak tengok ker. Kalau agak-agak sakai tak pernah tengok kereta kemek pegi je Balai Polis Trafik. Situ banyak kereta yang kemek, rosak dan terbarai. Tengoklah sepuas-puasnya sampai mata lebam. Janganlah nak menyusahkan pemandu lain. Dahlah laluan satu je.

Lagi satu aku terpikir jugak macam mana pemdu-pemandu sial nie boleh lulus exam yea. Dah terang-terangan tulis jalan sehala lagi ko nak jalan kat situ buat aper. Menyusahkan pengguna yang lain je. Time nie berlau dekat kawasan Maybank dekat Rawang. Dekat situ memang banyak jalan sehala. Bila ada kereta bunyikan hon bising je. Siap angkat-angkat tangan. Tapi kesalahan sendiri tak pikir pulak. Tuelah dia rakyat Malaysia.

Dengan setan yang berkeliaran di sisi aku sekarang nie aku harap sangat orang-orang yang macam sial nie, kalau tak insaf jugak bawa kereta tue, moga-moga lepas nie turn diorang lah pula mati katak kat jalan raya tue. Biar dorang rasa, apa rasanya bila kita bawa berhati-hati tapi pemandu yang kurang ajar pulak yang menyebabkan kita kemalangan. Jangan sampai aku publish kan kereta korang yang sangat best tue.

Walauapapun, aku harap budak-budak yang baru dapat lesen janganlah mencontohi pemandu-pemandu yang gila nie. Ikutlah peraturan yang telah ditetapkan. Semoga kemalangan maut dekat malaysia nie dapat dikurangkan. 

No comments:

Post a Comment