16 December 2010

Minta Hutang

Siri sinetron "Hutang tidak berbayar"

Penghutang : Kak, pinjam duit boleh. Saya perlukan duit sangat-sangat sekarang nie.
Pemiutang   : Berapa adik nak pinjam?
Penghutang : Dalam rm xxxx.xx. saya janji kak bulan depan dapat je gaji saya bayar.
Pemiutang   : Okey janji yea.

Selepas sebulan sinetron tersebut dijalankan. Inilah hasilnya.

Hari Pertama
Pemiutang   : Dik, dah berapa haribulan nie. Kata nak bayar hutang cukup bulan.
Penghutang : Alah kak, gaji saya tak masuk lagi. Lagi 2 3 hari baru masuk. Sabar ye kak.

Hari Ketiga

Pemiutang   : Dik, gaji macam mana? Dah masuk ker belum?
Penghutang : Tuelah kak, bos saya pulak tak masuk opis. Nanti ye kak.

Hari Kelima
Pemiutang   : Cam mana nie dik, dah berapa haribulan nie. Takkan gaji tak masuk lagi kot.
Penghutang : Ye kak, gaji tak masuk lagi. Bulan nie lambat sikit lah kak.
Pemiutang   : Akak pon nak pakai juga duit dik. Nie dah tengah bulan. Takkan gaji tak masuk lagi.
Penghutang : Alah akak nie sabar jelah. (Dalam nada marah)

Ini situasi sebenar. Penghutang tue kawan mak aku dan pemiutang tue sudah semestinya mak aku. Sampai sekarang tak berbayar-bayar hutang lagi. Bila ditanya bermacam-macam alasan diberikan. Memang dah bosan dengar. Bagi aku kalau ko rasa tak boleh bayar hutang bulan nie, cakap terus-terang. Bulan depan bayar lah. Tak p0n bayar sikit-sikit dulu. Nie tak. Berjuta-juta alasan diberikan. Time nak pinjam mulut bukan main manis lagi. Hope orang tue sedar. Bayarlah hutang tue. Jangan buat bodoh je. Di dunia bolehlah ko terlepas tapi kat akhirat nanti jangan haraplah. Renung-renungkan dan selamat beramal.

(p/s : tue sbb aku x suka bg org pinjam duit aku. dah agak benda2 cam nie msti akan terjadi)

No comments:

Post a Comment