30 July 2013

Murtabak Maggi


Memang tidak dinafikan lagi bulan puasa adalah bulan yang aku sangat rajin untuk masuk ke dapur dan memasak. Tapi hujung minggu jelah yea.
 
Kebetulannya hari nie rasa malas je nak pergi Pasar Ramadhan (param). Selalu pun kalau pergi param menu utama Murtabak je. Kuih muih jarang nak beli. Lauk pauk lagilah tak pernah beli. Kalau bapak aku ada dia rajin beli Ayam Percik. 
 
So hari nie dah tak dapat makan murtabak param jadi aku pun masaklah murtabak maggi. Resepi nie aku dapat dari seorang member waktu study dulu. Memang sedap lah. Jadi jom kita sama - sama buat yea.
 
Bahan - bahan :-
 
Maggi
Bawang Merah
Kentang
Telur
 
Cara - caranya :-
 
1. Rendamkan maggi dalam air panas. Bila dah kembang toskan airnya.
2. Bawang merah dan kentang di potong dadu.
3. Pukul telur bersama dengan perencah maggi (perisa kari), bawang merah dan kentang.
4. Kemudian masukkan maggi.
5. Panaskan kuali dan letak sedikit minyak.
6. Masukkan maggi kedalam kuali. (anggaran dalam 1 senduk yang sederhana kecil) dan buatkan seperti memasak lempeng.
7. Dah siap bolehlah dihidangkan.
 
Tips :
 
*  1 bungkus Maggie = 2 biji telur.
*  Boleh juga tambah mix vege.
*  Boleh juga tambah isi ayam. Tapi kena rebus dululah yea ayam tue.
*  Perencah kari tue sebenarnya sikit je, jadi aku selalu tambah serbuk kari.
 
 
So inilah hasilnya Murtabak Maggi yang dah siap. Pada sesiapa yang nak cuba dipersilakan.
 
 

No comments:

Post a Comment