20 July 2013

Udang Goreng Tepung Bersama Daun Kesum

Udang yang telah siap digoreng

Tiba je bulan puasa nie aku jadi rajin nak masak. Bukan hari lainnya aku malas tapi aku dah pergi keja pagi, jadi mak aku akan masak pagi. Bila balik keja makanan dah pun terhidang. Melainkan kalau hari cuti. Dapatlah tunjuk bakat dekat family.

Jadi hari nie aku terasa nak masak udang goreng tepung bersama daum kesum. Resepi nie aku dapat bila menonton cerita Sarjan Saji. Sebelum nie memang dah pernah masak dan mendapat sambutan hangat. Jadi hari nie try untuk masak lagilah. Resepinya sangat senang.

Bahan-bahan :-

Udang
Daum Kesum (dihiris halus)
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Jintan Halus
Garam
Tepung Jagung
Serbuk Cili
Telur

Cara-caranya :-

1- Bawang merah, bawang putih, halia dan jintan halus ditumbuk halus.
2- Kemudian perapkan bahan-bahan tadi bersama udang dan daum kesum.
3- Biarkan selama 1 jam. (Aku selalunya biarkan dalam 2 - 3 jam dalam peti ais supaya bahan tadi betul-betul meresap dalam udang)
4- Tepung jagung dan serbuk cili digaulkan bersama.
5- Pecahkan telur kedalam udang tadi.
6- Ambil udang satu persatu dan gaulkan bersama tepung dan goreng sehingga kekuninggan.
7- Toskan minyak.
8- Siap untuk dimakan.

No comments:

Post a Comment