17 January 2011

Hari Pertama

Secara rasminya pada tanggal 17 Januari 2011 aku telah pun bergelar kakitangan Kementerian Pelajaran Malaysia. Lebih tepat lagi aku telah ditugaskan di Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Rawang (SEPINTAR).

Hari pertama kerja aku sampai pejabat pukul 7.30pagi. Yelah semangat berkobar-kobar lagi kan. Tapi sebab utamanya aku takut sesak je. Yelah siapa yang tak tahu dari persimpangan SEGAR sampailah ke Country Homes memang sesak. Terutama pada waktu kemuncak (pagi & petang). Jadi tak beranilah nak ambik risiko sampai lambat kan.

Lepas je habis lapor diri aku diperkenalkan dengan kakitangan sokongan yang lain. Lepas tue dengan guru-guru. Boleh dikatakan pada pandangan pertama memang semuanya ramah dan mesra. Kemudian aku dibawa menerokai kawasan asrama. (cewah ayat tak boleh blah). Tetiba-tiba teringat pula kenangan aku duduk asrama dulu. Rindu rasanya.

Dah nama pun hari pertama, biasalah memang tak ada kerja lagi. Aku duduk termenung jelah. Dari pagi sampailah ke petang. Tapi aku tahu jawatan yang aku sandang memang banyak tugas. Sekarang bolehlah duduk termenung nanti dah dapat kerja jangan haraplah. Kalau tak balik lewat bukan kerja akulah jawabnya. Boleh dikatakan jawatan nie yang terpenting jugaklah. Jawatan jelah tapi bukan aku. Aku tetap watak sampingan.

So aku berharap lepas nie aku dapat berkhidmat dengan penuh keazaman dan harap semangat aku sentiasa berkobar-kobar. Jangan hanya hangat-hangat taik cicak je. Amin...

2 comments: