30 March 2011

Bestnya dapat makanan percuma

Siapa yang tak suka dapat makanan free/percuma. Orang gila pun suka dapat makan free. Aku yang waras pun lagilah suka makan free.

Yang bestnya sejak aku kerja dekat sekolah nie tak terkira rasanya makan free. Ada je rezeki. Pernah seorang staff cakap kat aku "ko jgn terkejut yea, sini mmg slalu wat mkn2". Memang betullah cakap staff tue. Asyik makan je kerja aku. Tue yang jadi makin bulat sekarang nie.

Selain dari jamuan, ada jugak insan-insan yang bermurah hati sponser makanan. Baru-baru nie ada seorang insan bagi try dia punya mee kuning. Mee kuning tue memang tak dijual dipasaraya ataupun pasar. Dia jual melalui mulut ke mulut (sebaran kawan-kawan). Lebih tepat lagi mee kuning tue dia buat sendiri. Dibuat oleh orang islam dan dijamin halal. Menurut kata-kata dari orang yang pakar dalam merasa makanan, dorang cakap mee kuning nie sedap sikit rasanya. Tak macam mee kuning yang lain. Kenyal sikit. Aku memang tak tau rasa, main makan je. Tapi kalau dah ramai yang cakap sedap memang confimlah sedap. Tambahan pula waktu buat makan-makan tue memang tak cakap pon mee kuning tue free. Jadi tak ada motiflah nak cakap yang dorang puji mee kuning tue. Jadi siapa nak order boleh contact aku yea.

Next story, hari nie dapat roti kacang merah free. Memang banyak. Sampai boleh buka kedai roti kacang merah pulak. Student nie banyak yang cerewet. Benda nie makan, benda nie tak makan. Kebetulan pula dorang tak makan roti kacang merah. Apa lagi orang yang jaga roti nie pon bagilah staff kat opis roti. 2 beg plastik yang besar lagi. Kebetulan pula hari nie ada pasar malam dekat kawasan perumahan yang berhampiran. So dorang pon cakap nak bentang tikar, jual roti. Memang banyak.

Aku ambik 10 bungkus je. Tak nak membazir. Sebab orang kat rumah tak banyak. Staff kat situ suruh ambik lagi tapi tak naklah aku. Nanti tong sampah pulak yang makan. Lagi pun adik aku pon tak suka sangat roti nie.

Kalau nak bercerita lagi memang banyak. Tue semua sebenarnya rezeki dari Allah swt. Daripada membazir baik kongsi dengan orang yang lebih memerlukan. Jadi siapa-siapa nak belanja aku makan, aku akan cakap "okey, set". Rezeki jangan ditolakkan.

No comments:

Post a Comment