19 March 2011

Perempuan & Masak

Kalau sebut pasal masak memasak mesti ingat semua perempuan mahir. Tapi hakikat sebenarnya tak semua perempuan tahu memasak. Aku sendiri pun failed bab memasak nie. Tapi bukannya aku tak reti langsung memasak, cuma kurang mahir sikit. Kena banyakan masuk ke dapur.
Tapi yang aku nak ceritakan dekat sini pasal seorang kenalan aku nie. Memang tersangat menyampah aku. Macamlah dia teror sangat masak. Kadang-kadang aku makan masakan dia tak lah sedap sangat pon tapi bercerita macam sedap sangat je dia masak.
Kalau dia masak, dia suka cerita "kalau nak sedap masakan kena tambah nie, kurangkan nie, lebihkan nie, jangan letak nie dan blah bla blah,,,,,"
Aku tak kisah pon kalau dia nak ajar aku masak tapi tak payahlah puji dia sendiri lebih-lebih. Nie tak suka cakap "aku kalau masak memang orang suka, bertambah-tambah dorang, siap mintak resipi lagi" uwekkk, nak termuntah aku dengar.
Kalau aku tak pernah makan masakan ko memang aku terpedayalah. Konon-konon sedaplah. Tapi bila aku makan, memang sangat SEDAP masakan ko. Patotlah orang mintak resipi.
Aku malas nak cerita panjang aku pun iya kan jelh. Kalau tak lagi panjang pujian ko. So aku berhrap lepas nie janganlah puji diri sendiri lebih-lebih. Tak semua orang suka. Renung-renungkan dan selamat beramal...

(p/s : ada 1 benda yang aku sangat teror buat. Masak air. Masuk air dlm cerek, on elektrik biarkan sampai masak. Tapi walau bagaimanapun, aku masih dlm proses pembelajaran. Harap dpt mahirkan aku punya skill seblum menamatkan zman bujng...)

No comments:

Post a Comment