18 August 2010

aktiviti di bulan ramadhan

hari ahad last week aku gi rumah nenek aku.. lepak kejap je x lah lama sgt p0n.. terperanjat gaklah aku tgk rumah nenek & makcik aku pnuh dgn bunga2.. baru beli katanya.. tak ingt plak beli kat maner.. tp mmg murah gler hrga dia.. satu pasu dlm rm5..

s0 aper lg mulalah d0rg berkebun.. yg buatkan aku terpernjat besar sbb makcik aku tue mmg x pnah nah berkebun p0n.. tetiba je dia jd rajin.. baguzlah ader perubahan kan..

makcik ngan pakcik aku d0k repair2 bunga t0k rumah d0rg, aku plak tlg nenek aku.. angkat pasu, baja dgn siram bunga sikit2.. nenek aku mmg suka berkebun nie.. mmg byk bunga2 kat umah dia.. slain bunga ader gak p0kok & tumbuhan yg leh di buat mkn.. mcam p0kok kari, cili, mengkudu, serai, kunyit, lada hitam, alor vera, daun bwg n etc.. tp sygnya jiran2 suka mencuri.. bkn nak mrh tp klu k0 ambk siki2 tak pe nie ambk smpai bagi habis.. kadang2 tue anak p0kok pon dorg sapu bersih.. nenek aku yg tanam p0n x smpt nak mkn..

itulah kali nie nenek ngan makcik aku beli tumbuhan hijau je.. d0rg ckp nak buat oksigen lebih-lebih.. tp x taulah aper yg lebihnya.. hiii.

s0 aku sertakan sekali beberpa pic ye.. tak byk yg aku ambk sbb aku aku p0n berkebun gak.. nnti k0tor plak.. enj0y yea ~ ~
p0kok nie blh halau nyamuk.. kata d0rg lain.. tp bau mmg wangi..
nie x tau nama tumbuhan aper.. x smpt tnya..
nie sbhagian drp tumbuhan yg dah siap diproses..

2 comments:

  1. Kebetulan tmpt saya bnyk nyamuk..tu pokok apa ye?

    ReplyDelete
  2. ermm nnti sy chec nama kat nenak sy yea.! hri tue ader d0rg ckp x luper plak nama dia.. pegi je kat tmn botani ader..

    ReplyDelete