14 August 2010

raya & barang baru

aku tulis entry nie sbb smlm aku teman mak aku pegi beli almari.. msti k0rg ingt family aku jenis setiap kali raya tukar barang baru kan.. t0ot...... slh jwpannya. aku rasa mak akulah antra manusia yg pling suka berjimat cermat.. hapir 70% barang dlm rumah tue smua barang time mak ngan abah kwen.. mksdnya melebihi umur akulah.. (skrg aku dah 2+ s0 sendiri kiralah usia brg tue)..

bkn x de duit nak beli baru tp prinsip mak aku "slagi blh guna (x r0sak), gunalah.. dah r0sak bru ganti baru".. almari tue p0n diganti baru sbb dah r0sak thp kritikal (dah nak runtuh p0n).. kt0rg adik beradik pnah ckp nak beli barang-barang baru then mak aku ckp "byk sgt ker duit tue.. simpan je. tak pyah membazir", s0 klu b0s dah ckp cam tue x blh nak buat aper lah yea..

s0 berbalik pd t0pik asal.. knapa yea rakyt malaysia especially melayu time nak raya penuh je kat kedai perab0t, kedai emas n etc.. smuanya msti nak beli barang baru.. klu baju baru aku blh trima lg, ini tiap2 thn nak tukar kerusi baru, almari baru, karpet baru, meja baru segala-galanya lah nak baru. naik heran aku.. nsib baik mak aku bkn cam tue, s0 selamatlah p0ket seluar abah.

pastu ckup bln org datang rumah ketuk pintu minta hutang.. pnah jugk org dtg umah aku ketuk pintu mntk hutang.. h0t jugklah kta0rg sbb mana pernah hutang2 barang.. beli barang p0n x.. pastu mulalah gadai itu ini, pinjam ah-l0ng, barang kena tarik & sebagainya.. cian je..

pendapat peribadi aku, tak pyahlah nak bazirkan duit t0k bnda yg bukan2.. asal blh guna je ckup.! tp nie smua terpulang pd individu.. jangan merana dikemudian hari cukup..

2 comments:

  1. fuh.. nasihat yg berguna maktam.. great..!

    ReplyDelete
  2. bkn nsihat sgt p0n just luahkan aper yg aku rasa betul je..

    ReplyDelete